Curry enligt Nakne kocken

Den här gjorde jag förra veckan. Det som är bra är att man gör curryn först och sedan lägger man i vad man vill. Jag hade kycklingfileer i strimlor och till Anna tog jag undan en portion och lade i quornbitar. Det går bra med fisk om man vill, eller varför inte pröva med brynta strimlor av nötkött (t ex lövbiff). Kryddningen kan naturligtvis anpassas efter tycke och smak. Nästa gång gör jag nog den en aning starkare så vida inte någon känslig person ska bjudas på middag. Om man gör dubbel sats kan man frysa in hälften.




5 msk olja
2 tsk svarta senapsfrön
1 tsk bockhornsklöver
3 gröna chilli
ev. en näve curryblad (jag hitta inga)
2 tumstora bitar färsk ingefära
3 gula lökar
1 tsk (eller mer) chillipulver
1 tsk gurkmeja
6 tomater (kan nog ersättas med 2 burkar tomater)
1 burk cocosmjölk
salt
vatten

Fräs senapsfrön och bockhornsklöver till der "poppar". Tillsätt hackad chilli (skrapa bort fröna innan du hackar), curryblad, Riven ingefära, hackad lök (hacka snabbt i matberedare). Fräs i c:a 5 min. Tillsätt chilipulver, gurkmeja hackade tomater (hacka i matberedare). Koka i c:a 5 min. Tillsätt cocosmjölk och ett par dl vatten. Koka i 5 min. Smaka av med salt.
Nu kan man tillsätta t ex kyckling och koka tills den är klar.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0