Kikärtsbröd till Tilda

Gott och nyttigt. Jag gjorde det kalljäst. Det tar lite längre tid men blir nog mer smak på brödet.
Jag använder numera bara mjöl frå Wirblads, Orga kvarn eller liknande. Ekologiskt och utan tillsatser. Mycket bättre att baka med.



1 burk kikärtor (400g)
4½ dl vatten
1 pkt jäst
3 tsk salt
½ dl rapsolja
1 msk mörk sirap
5 dl rågsikt eller samsikt
c:a 8 dl vetemjöl.

Skölj kikärtorna och mixa dem sedan med 2 dl vatten. Späd med resten av vattnet.
Smula jästen och blanda med vätskan.
Tillsätt salt, olja, sirap och rågsikt.
Arbeta sen i vetemjöl. Jobba tills degen släpper bunken.
Jäs 30-60 min.
Häll ut på mjölat bord och dela direkt i önskat antal bitar. Jag gjorde c:a 25 men det går ju att göra färre beroende på hur stora bullar man vill ha :).
Jäs i 30-60 minuter.
Grädda i 225 grader i c:a 15 min

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0